Cum se scrie o lucrare ştiinţifică?

Cum se scrie o lucrare ştiinţifică?

Vineri, la 13 noiembrie 2009 la DIB ULIM  a avut loc  atelierul profesional  “Cum se scrie o lucrare ştiinţifică”

Organizatori au fost :Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Universitatea Liberă Internaţională din Moldova, Departamentul Informaţional Biblioteconomic. Ca formator a fost Lenny Rhine, coordonator al Programului „Bibliotecari fără frontiere: e-Biblioteca – Iniţiative de Traininguri” al Asociaţiei Bibliotecilor Medicale, SUA, Director de proiect Zinaida Sochircă, director general DIB, absolvent al Programului Fulbright al Ambasadei SUA.

La atelier au participat angajaţi ai serviciilor metodico-ştiinţifice, bibliografi, bibliotecari implicaţi în predarea cursului  „Bazele culturii informaţionale” din bibliotecile universitare, de colegii, naţionale şi specializate, precum şi reprezentanţi ai Camerei Naţionale a Cărţii – în total 51 de persoane. Fiecarui  participant i-a fost repartizat cite un portofoliu cu materiale : „Cum se scrie o lucrare ştiinţifică”, „HINARI – accesul la iniţiativa de cercetare”, „Proprietatea intelectuală: dreptul de autor şi plagiatul”. Materialele au fost oferite în format tradiţional şi pe CD.

În cadrul atelierului au fost reflectate subiectele privind trei module de bază: „Cum se scrie o lucrare ştiinţifică”, „Proprietatea intelectuală: dreptul de autor şi plagiatul”, „Baza de date HINARI: prezentare generală”. Fiecare modul a inserat atât prezentări teoretico-practice ale formatorului, cât şi activităţii ale cursanţilor în scopul amplificării cunoştinţelor şi deprinderilor.

Modulul 1 a inclus următoarele subiecte cheie: elemente indispensabile pentru a publica; depunerea articolului ; procesul de revizuire; priorităţile autorului şi ale cititorului; activităţi practice: elaborarea unui rezumat şi a cuvintelor cheie; selectarea revistei relevante articolului.

Modulul al 2-lea a fost axat pe următoarele subiecte cheie: proprietatea intelectuală şi plagiatul ca fenomene ale lumii ştiinţifice; dreptul de autor: privire generală, linii directorii. Cursanţii au fost implicaţi în analize şi discuţii : Ce reprezinta  plagiatul ? Care este atitudinea ta faţă de plagiat? Dispune organizatia  in care activam  de politici interne în ceea ce priveşte plagiatul?

Modulul al 3-lea a analizat obiectivele bazelor de date HINARI – AGORA – OARE;  condiţiile de înregistrare; avantajele vizavi de utilizarea bazelor de date şi limitele; politica de utilizare HINARI; paşii privind înregistrarea şi accesarea bazelor de date;  căutarea în PUBMED; specificul accesării articolelor în HINARI; facilităţi privind imprimarea, copierea, salvarea şi expedierea pe e-mail a articolelor.

Prezentările formatorului au fost îmbinate organic cu exerciţii, studii de caz, prezentarea în Power Point care a generat potenţialul informaţional al atelierului.

Atelierul profesional a dezvaluit aspectele întocmirii lucrărilor stiinţifice, îndeosebi a fost discutat plagiatul ca un fenomen foarte des intilnit în comunitatea ştiinţifică .

Atelierul a fost util  cu toate ca a fost comunicat în engleză, desigur cu traducerea  în română a unui specialist de înaltă calificare din domeniu Silvia Ciubrei, director –adjunct al Bibliotecii Ştiinţifice  Medicale a Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”.

Irina Cozlov

Un răspuns

  1. Într-adevăr lucrările din prezent se deosebesc mult de cele mai vechi prin lipsă de orginilitate. Cred că astfel de seminare au o importanţă mare.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: