Conferinţa 2009

Tema : “Elemente de comunicare în relaţiile cu publicul”

DSCN0787

În condiţiile în care tehnologiile informaţionale devin tot mai performante, iar utilizatorii sunt tot mai exigenţi, oferirea unor servicii de calitate devine o adevărată provocare pentru o bibliotecă. În acest context cunoaşterea metodelor şi tehnicilor de comunicare vine să rezolve într-o oarecare măsură această problemă. Doar în acest mod vom putea obţine încrederea, simpatia şi susţinerea din partea membrilor societăţii.

Comunicarea eficientă este considerată drept cheia succesului în relaţia dintre o instituţie şi publicul ei. Aceasta implică crearea unor fluxuri de comunicare bidirecţionale: dinspre public spre instituţie şi invers, în beneficiul reciproc. O organizaţie trebuie să fie un bun ascultător, sensibil la interesele şi necesităţile publicului. În acelaşi timp, – să fie un bun comunicator capabil să transmită mesajul său, să-şi facă public serviciile.

În general, comunicarea reprezintă interacţiunea socială prin sistemul de simboluri şi mesaje. Comunicarea umană poate să fie:

Verbală – adică cea care foloseşte o singură modalitate de dezvoltare – cuvîntul.

Nonverbală – se realizează prin mai multe mijloace: gesturi, mimică, priviri etc.

Mai distingem comunicare interpersonală şi intrapersonală.

La rîndul ei, comunicarea interpersonală poate fi:

Directă – în prezenţa ambelor părţi sau

Mediată – de un anume suport – (de ex. mijloacele mass-media)

În ultima situaţie, alături de comunicarea mediată doar de un anume suport (scrisoare, telefon, internet), există şi comunicarea de masă, în care pot interveni instituţii şi profesionişti în comunicare.

Fiecare instituţie bibliotecară îşi are propriile sale metode şi tehnici de comunicare cu anumite categorii ale publicului. Aici pot fi incluse atît materialele tipărite (broşuri, buletine informative, foi volante, ghiduri), cît şi organizarea diverselor expoziţii, excursii, lansări de carte.

Dar dincolo de toate acestea, cel mai important rol atît în comunicare, cît şi în promovarea imaginii unei instituţii îi revine specialistului care are contact direct cu utilizatorul, adică bibliotecarului de la catedră. Ar fi bine ca acesta  să posede un ansamblu de calităţi şi abilităţi personale şi profesionale. În plus – să fie sincer interesat ca să promoveze imaginea bibliotecii. Nu există reţete care să pregătească persoana pentru un asemenea rol. Cert este faptul că e necesară o cultură generală solidă şi abilităţi de comunicare.

Aliona Mandea

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: